JellyPages.com

Sunday

apa yang kita baca mempengaruhi siapa diri kita.

assalamualaikum..~

hari ni nak berkongsi sesuatu. ewah. bukan main. nak kongsi satu kata-kata yang sangat menarik.

apa yang kita baca mempengaruhi siapa diri kita

setuju atau tidak itu terpulang pada pandangan masing-masing. tak ada yang salah atau betul. tapi dari perspektif aku sebagai seorang remaja yang sering bergelumang dengan bahan bacaan dan manusia yang membaca, aku dapat rasakan kebenarannya. aku fikir, pandang sekeliling dan cuba tafsir balik.

aku tengok dia yang suka baca novel, suka baca cerita-cerita cinta, suka akan aksi romantik. aku tenung dan fikir. ternyata benar. dia mudah tenggelam dalam emosi sendiri. aku tengok pulak dia itu, suka benar komik, suka bacaan yang penuh kata-kata tersirat dan berlapik tapi tajam dan sering menusuk. memang. memang itu dirinya. kemudian, patah balik pada diri sendiri. imbas kembali. ah! benar. itu memang aku. 

so, kesimpulannya. pandai-pandailah kita pilih bahan bacaan tidak kisah dalam apa jua bentuk. baik atau buruknya bahan itu, itu cerminan diri kita. habis, dah kau asyik baca pasal sastera takkan la kau macam ahli politik pula gayanya. tapis apa yang perlu. kenali apa bahan yang sesuai dan bermanfaat dengan perkembangan kita. ok! ^^

No comments:

Post a Comment